Natječaj za najbolje školske projekte 2013.


Više o nagrađenim projektima na www.opa-projekti.org


IZVJEŠTAJ POVJERENSTVA O DODJELJENIM NAGRADAMA I POHVALAMA 2013.

Povjerenstvo u sastavu prof. Miroslav Huzjak, Ivona Biočić Mandić, prof. likovne kulture i Jasna Salamon, prof. povijesti umjetnosti pregledalo je 22 prijavljena projekta i odlučilo nagraditi 5 projekata te pohvaliti 6 projekata.

Povjerenstvo je ocjenjivalo projekte u 5 kategorija: materijalna ili nematerijalna kulturna baština, znanost (prirodne ili društvene grupe predmeta u školi), suvremena umjetnost i društvo, humanitarne akcije i ostalo.

Nagrade:
U kategoriji znanost (prirodne ili društvene grupe premeta u školi):

Dječji vrtić Medvešćak, Zagreb, projekt Riba
Voditeljice projekta, odgojiteljice Margareta Šporčić Škrobonja i Olga Mička osmislile su projekt koji se prilagodio konkretnom problemu s kojim su se susrela djeca: smrti zlatne ribice. Iz tog nesretnog događaja izrastao je osmomjesečni projekt s grupom djece od 3. do 4 . godine. Povjerenstvo je smatralo da ovaj projekt pored kvalitetnu obradu prirodoznanstvenih pojmova (riba, more, voda, ekologija, životinjski i biljni svijet) jednako kvalitetno obrađuje i važne ciljeve u razvoju djece (emocionalnu inteligenciju, jačanje socijalnih kompetencija, govora, komunikacije, izražavanja i stvaralaštva)

XV gimnazija, Zagreb, projekt Oblici i simetrije
Voditeljica Kristina Rismondo kvalitetno i dosljedno uključuje nove tehnologije u projektnu nastavu. Osim novih tehnologija, ovaj projekt pruža mogućnost učenicima matematičke gimnazije da iskoriste znanja iz matematike na nastavi likovne umjetnosti te ih prodube kroz praktičan i istraživački rad.

U kategoriji materijalna ili nematerijalna baština:

OŠ kardinala Alojzija Stepinca, Krašić, projekt Hižica moja
Voditeljice projekta Martina Štengl Šoić (likovna kultura), Dragica Cvetan – Žakula (engleski jezik) i Vesna Tikvicki (hrvatski jezik) su s učenicima 5. i 8. razreda osmislile širok i raznolik projekt s ciljem upoznavanja kulturne baštine krašićkog kraja. Osobito nam je drago da projekt nije samo polazio od puke ilustracije ljepota baštine, nego su učenici krenuli od istraživanja putem fotografija i intervjua. Sve spoznaje i rezultate projekta učenici su prezentirali lokalnoj zajednici.

U kategoriji suvremena umjetnost i društvo nagrađeni su:

Građevinska tehnička škola Rijeci, projekt Leonardova geometrija
Voditeljica Branka Batričević (povijest struke) u ovom je projektu objedinila teoretske (povijesti umjetnosti) i praktične predmete u svojoj školi. Često se u umjetničkim školama događa da se teorija i struka neprirodno odvajaju i da nema stvarne korelacije između njih. Ovaj projekt pokazuje da se povijesno-umjetničke teme mogu kvalitetno iskoristiti za praktični rad te se time produbljuje učeničko znanje i shvaćanje na oba područja.

U kategoriji ostalo:

Škola za dizajn, grafiku i održivu gradnju – Split, projekt Pretežno vedro
Voditelji Petra Kovačić (Dekorativno oblikovanje), Tanja Ukas (Aranžersko-scenografske tehnike) i Marko Dragun (Praktična nastava) osmislili su projekt koji objedinjuje umjetničku praksu i područja komunikacije i empatije u psihologiji. Smatramo da su kroz projekt uspješno razvili emocionalnu kompetenciju svojih učenika te svoja iskustva izuzetno uspješno prezentirali i javnosti kroz priručnik za mlade Pretežno vedro.

Pohvaljeni su:

U kategoriji znanost (prirodne ili društvene grupe premeta u školi):

OŠ Kralja Tomislava, Zagreb, projekt Sučev sustav
Ovaj projekt pokazuje kako se likovna kultura uspješno korelativno izvodi te tako zaista može biti kvalitetan dio nastave prirodoznanstvenih predmeta.

Gimnazija Pula, projekt Biomorfni i zoomorfni elementi
Učenici su kroz ovaj projekt otkrili veliku širinu mogućih korelacija između prirode i matematike, biologije i umjetnosti. Posebno pohvaljujemo temeljiti PPT uradak kojim su prezentirali svoj projekt.

U kategoriji materijalna ili nematerijalna baština:

OŠ Dragutina Kušlana, Zagreb, projekt 100 godina Hlapića
U ovom projektu nam se osobito sviđa dosljedno izvođenje likovnih problema kroz zadanu temu što je rezultiralo impresivnom postavom radova na završnoj izložbi.

SŠ Ivan Švear, Ivanić-Grad, projekt Dan za muzej: Baština u školi
Izuzetno nam je drago vidjeti predstavljanja kulturne i muzejske baštine u školama, pogotovo zato što grupa učenika koja je radila na projektu predstavlja svoja saznanja svojim vršnjacima. Projekt je napose važan kao apel široj društvenoj zajednici da se osnuje pokrajinski muzej.

U kategoriji suvremena umjetnost i društvo:

Škola primijenjene umjetnosti i dizajna, Zagreb i Udruga bivših učenika UBU, projekt FOTO/VIDEO RADIONICA 79′ 24”
ŠPUD i UBU i ovim projektom potvrđuju kvalitetu svoje suradnje. Ovaj projekt je omogućio učenicima da vrlo uspješno surađuju sa stranim kustosima i umjetnicima na konkretnom umjetničkom projektu.

Privatna umjetnička gimnazija, Zagreb, projekt Film za 5
Ovaj projekt bavi se područjem koji je dvostruko zanemareno u našem obrazovanju – filmom (koji se relativno rijetko i površno obrađuje) i to suvremenim hrvatskim (koji se zbog male satnice rijetko spominje). Osobito pohvaljujemo organiziranje razgovora učenika s redateljima i producentima i nadamo se da će se ovaj projekt dalje razvijati.

Zaključak povjerenstva
Članovi povjerenstava zaključili su da nagrađeni projekti pokazuju visoke dosege u svim parametrima ocjenjivanja: originalnost, kvaliteta metodičke izvedbe, prezentacija projekta, rezultati koje je projekt polučio u zajednici te uloga likovne kulture u projektu. Posebno pohvaljujemo trud nastavnika koji su isplanirali ove projekte. Planiranje projektne nastave nikako ne smije biti zanemareno, jer upravo je u promišljanju projektnog problema/teme i u temeljitom pripremanju za vođenje ključ uspjeh projekta.

Svi nastavnici koji žele raditi projekte sa svojim učenicima trebaju krenuti od odabira teme projekta koja mora dopuštati širinu kako bi učenici mogli istraživati, a s druge strane treba biti optimalno fokusirana kako bi se učenici usmjerili prema cilju. Nagrađeni projektu su izvrsni primjeri upravo ovakvog pristupa.

Ni na ovogodišnjem natječaju povjerenstvo nije nagradilo nijedan projekt iz kategorije humanitarne akcije, jer nijedna prijavljena humanitarna akcija nije imala dovoljno karakteristika projektne nastave. Ponekada dobre, pa čak i izvrsne ideje, radionice ili korelativna nastava nemaju dovoljno elemenata da bi ih se nazvalo projektnom nastavom. Primarno je da projekt planiran prije početka rada (a ne da su elementi nastave naknadno objedinjeni) te da ima jasno definiran projektni problem. Bez istraživanja projektnog problema nema ni projektne nastave.
Dokumentiranje procesa rada na projektu izuzetno je važno za prezentaciju rezultata projekta kako na lokalnoj razini tako i na raznim natječajima. Svaki voditelj bi pri planiranju trebao računati na foto-dokumentiranje procesa. Prezentacija projekta bi također trebala biti planirana unaprijed. Pohvalno je prezentiranje procesa i rezultata rada u lokalnoj zajednici (razredu, školi ili šire). Tako se dobivaju i povratne informacije o projektu koje kasnije možemo iskoristiti u evaluaciji ili pri planiranju nekih novih projekata. Dobra prezentacija projekta osigura mu “život” i nakon njegovog završetka, jer će putem prezentacije služiti drugima kao poticaj i primjer.

U Zagrebu 20. Lipnja 2013.
prof. mr. Miroslav Huzjak, Ivona Biočić Mandić, prof. likovne kulture i Jasna Salamon, prof. povijesti umjetnosti